اقدام

مشاوره روانشناسي

سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

اقدام

۳۷ بازديد

اقدامات زيركانه , پنهان و روزمره مقاومت و مبارزه‌طلبي مردم با منابع محدود مي‌تواند بر بازار در جوامعي كه دولت و دين همگي بسيار قدرتمند است تاثير بگذارد .اينها يافته‌هاي كليدي مطالعه جديدي است كه توسط دانشگاه پورتزماوت هدايت مي‌شود كه نشان مي‌دهد مصرف كنندگان و افراد مي‌توانند به بازارهاي كمك كنند تا در جوامعي كه نمي‌توانند آزادانه و آزادانه در آن‌ها شركت كنند , تكامل يابند .اين تحقيق كه در مجله تحقيقات تجاري منتشر شد , اشكال خاصي از رفتار را يافت كه به افراد كمك كرد در برابر قوانين و ساختارهاي سخت مقاومت كنند , كه در برخي موارد منجر به آرام‌سازي قوانين و بازارهاي مختلف شد .محققان بازار پوشاك زنان ايراني را مورد مطالعه قرار دادند كه در آن زنان در معرض شرايط سخت و كنترل مذهبي قرار دارند . حجاب اجباري است ; عدم سايش در ملا عام مي‌تواند منجر به جرايم مالي , بازجويي پليس و حتي دستگيري شود .بازار پوشاك مد در ايران در يك بازار سخت كنترل‌شده قرار گرفته‌است كه به مردم اجازه نمي‌دهد با چند منبع يا قدرت در شكل‌گيري آن بازار شركت كنند . با وجود عدم تعادل عظيم قدرت , زنان قادر به درگير كردن برخي فعاليت‌هاي پنهاني , دنيوي و گاهي پنهاني هستند كه به شكل‌گيري آن بازار كمك مي‌كنند .در حالي كه تقاضاي دولت براي فروتني حاكم بر بازار است, اين تقاضاي مصرف كنندگان , طراحان , خرده فروشان و فعالان است كه توليد , ترفيع , توزيع و مصرف مزه‌هاي جايگزين را تحريك مي‌كند .دكتر شوقي ضيف , استاد ارشد بازاريابي و فروش در دانشگاه پورتزماوت و نويسنده اين مطالعه گفت : " تحقيق ما نشان مي‌دهد كه اهميت مصرف كنندگان و افراد در شكل‌گيري و اصلاح قوانين و ساختارهاي تعيين‌شده توسط جامعه را نشان مي‌دهد . اين امر مي‌تواند به بازارهاي مختلف منجر شود تا اينكه افراد غير فعال باشند و صرفا ً به پيروي از قوانين تعيين‌شده بدون هر گونه ورودي و اصلاح براساس خواسته و خواسته‌هاي خود باشند . "تعدادي از مصرف كنندگان , طراحان , خرده فروشان و فعالان اجتماعي مصاحبه شدند و سه تكنيك شناسايي شدند كه افراد در زندگي روزمره خود براي دور زدن قوانين و مقررات دولتي مواجه بودند .اولي فعاليت‌هاي راست‌دست بود كه شامل يافتن راه‌هايي در اطراف محدوديت‌ها و اجتناب از مواجهه با مقامات بود . به عنوان مثال , افراد مكان‌ها و زمان‌هايي را انتخاب مي‌كردند كه افسران پليس براي تمرين انتخاب لباس مورد نظر خود حضور نداشتند , مانند برخي از رستوران‌ها در مناطق ممتاز پايتخت كشور .براي خرده فروشان , دوسوتواني به معني تنوع در محدوده لباس‌هايي هستند كه آن‌ها ارائه و پنهان مي‌كنند و به دنبال تاكتيك‌هاي پنهان كردن لباس‌هاي مد روز هستند كه مقامات براي بررسي محل آن‌ها مي‌آيند .روش دوم شبكه‌هاي امن است . حضور دولت تاثير قابل‌توجهي بر پويايي‌هاي بازار مد دارد . براي اجتناب از مواجهه با مقامات , طراحان و كارآفرينان مد نظر خود را در خارج از نگاه پليس به دولت ارتقا مي‌دهند . آن‌ها اغلب فهرست خود را تنها با شبكه‌اي از مشتريان مورد اعتماد و سازماندهي مدل‌سازي خصوصي در استوديوهاي خانگي خود به اشتراك مي‌گذارند .نافرماني پنهاني روش سوم است . محققان فرم‌هاي جمعي را به شكل تغيير شكل دادند , مانند آموزش زنان به حقوق خود , برقراري ارتباط مانند افراد با ذهنيت در سكوهاي آنلاين و آفلاين , و تدوين استراتژي‌هاي ظريف كه مردم از حجاب براي اعتراض به حجاب اجباري استفاده مي‌كنند تا مردم را با منابع كمتري براي تغيير نسخه محافظه‌كار و مذهبي دولت فعال سازند . يكي از اين جنبش‌هاي اجتماعي , چهارشنبه‌ها سفيد است كه در آن شركت كنندگان با پوشيدن روسري سفيد به پوشيدن اجباري حجاب اعتراض دارند .

منبع سايت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.